Nieuws en mededelingen
27-05-26 : Op VRIJDAG 28 AUGUSTUS kan er niet gebiljart worden in verband met het leggen van nieuwe lakens!
20-05-26: Sluitingstijden De Pol gedurende de vakantieperiode: elke maandag en woensdag vanaf 17.00 uur
Het betreft : maandag 8 juni tot en met maandag 24 augustus
en woensdag10 juni tot en met woensdag 26 augustus
De dinsdagavond blijft, zoals nu, alleen beschikbaar voor KNBB-leden. De recreanten kunnen op hun normale dagdelen blijven biljarten. Alle leden zijn welkom op de niet vastgelegde dagdelen.
Geplaatst zijn de volgende onderwerpen:
Onlangs geplaatst:
22-05-2026 Spelregels voor de kleding van de KNBB-spelers
16-05-2026 De Pol 3 een ervaring rijker
06-05-2026 Geweldige slotavond
07-04-2026 Geslaagd als biljartarbiter: Jos van den Hooff
06-04-2026 Uitnodiging voor de seizoensafsluiting 2026
08-02-2026 KNBB-spelers in nieuw tenue
16-12-2025 Verslag van de Kerstbijeenkomst 2025
28-08-2025 Nieuwe schoonmaakinstructie en plaatsing biljarttassen ( incl. enkele kleine aanpassingen op 19-09-2025)
29-06-2025 Een overvol seizoen voor de KNBB-teams, inclusief, en dat is nieuw, bekerwedstrijden in het district
08-06-2025 Onder de button "Over ons" is er een verkorte versie van de arbitrage en de KNBB-spelregels geplaatst.
Oudere bijdragen:
17-01-2024 Gedrag bij wedstrijden en toernooien 15-11-2023 Misschien overbodig maar toch .... 12-10-2023 Toeschouwer zijn, wat is dat ?
03-06-26 De deelname aan het Zwaagstra-toernooi in Hoogeveen
Een veel belovend begin voor het team van Peter, Jaap en Freddy ( met Nico als reserve ) Ze zijn gisteren geplaatst voor de kwart finale, die wordt donderdagavond a.s. gespeeld. Succes heren !
Jammer genoeg waren de resultaten daar niet voldoende om verder t kunnen gaan. Volgens jaar weer een nieuwe kans !
22-05-26 Spelregels voor de kleding van de KNBB-spelers
Nu we het komend seizoen 26/27 in de nieuwe gesponsorde overhemden gaan spelen willen wij als bestuur dat er zorgvuldig met de kleding wordt omgegaan.
We hebben daar de volgende spelregels voor opgesteld:
- Het tenue dient volgens het wasvoorschrift gewassen te worden.
Indien nodig strijken voor het gebruiken. Niet rechtstreeks strijken op het logo, maar via de binnenzijde of met een doek ertussen.
Dit ter voorkoming van verkleuring of beschadiging.
- Herstel- en vervangingskosten bij onherstelbare schade of verlies zijn voor rekening van de speler.
- Het team spreekt onderling af welke kleding er naast het clubtenue gedragen wordt. Dit ter voorkoming dat er grote verschillen in de gehele kledingkeuze ontstaan.
Bijvoorbeeld:
Allemaal donkere broek
Of alleen een broek zoals wij misschien nu nog hebben
Of allemaal een donkere spijkerbroek
Allemaal donkere schoenen.
- Als men stopt als KNBB- speler dient het overhemd onbeschadigd en schoon te worden ingeleverd. Is dat niet het geval dan wordt voor vervanging € 75 in rekening gebracht.
- De kosten van aanschaf van een 2e overhemd bedragen ook € 75.
Het bestuur wenst jullie een goede vakantie en een succesvol seizoen in de nieuwe shirts toe.
Hartelijke groet,
Dick Mondria
16-05-26 Een ervaring rijker voor De Pol 3
De Pol 3 is na de tussenronde van het Gewest uitgeschakeld voor een vervolg. Van de 6 partijen gingen helaas 5 verloren. Alleen Bert slaagde erin een partij te winnen.
Toch een mooie ervaring voor dit mooie team en hopelijk plukken zij hier in de toekomst de vruchten van.
Ton
06-05-2026 Geweldige slotavond biljartclub de Pol
Gisterenavond was er een geweldige opkomst voor de slotavond.
Onder het oog van tientallen toeschouwers werd het een prachtige avond met geweldige wedstrijden, lekkere hapjes en leuke prijzen.
We begonnen eerst met een superwedstrijd tussen Peter Vos en Harry Damman die voor het publiek goed te volgen was op het nieuwe digitale scorebord.
Harry opende met 4 missers waar Peter begon met 5 en daarna licht afzakte. Harry nam vervolgens een voorsprong met series van 7 en 3 in de vijfde en zesde beurt terwijl Peter bleef hangen op 13
In beurt 9 nam Harry weer de leiding met 14 – 13 maar toen kwam Peter helemaal los. Met series van 18 en 11 trok hij in 10 beurten de partij gelijk met 14 tegen 42 De daaropvolgende 3 beurten bleven rustig maar met 53 – 17 leek Peter aan het langste eind te trekken maar Harry gaf zich niet gewonnen en met een serie van 7 kwam hij op 2 caramboles van het eind. Een ongelukkige misser gaf Peter de kans om met een serie van 8 langszij te komen en na nog een misser de partij gedecideerd uit te maken.
Hiermee werd Peter Vos algemeen clubkampioen libre 2026
De volledige einduitslag was daarmee: 1. en Kampioen Peter Vos
2 Harrie Damman
3. ex equo Rut Beumer en Lucien Koning
Na deze adembenemende partij was het tijd voor wat luchtigheid.
De activiteiten-commissie, bestaande uit Dick, Alan en Roelof, had gezorgd voor mooie prijzen om te verloten en de dames van de catering bereid gevonden om enkele lekkere warme en koude hapjes te serveren.
Hierna was het de beurt aan Marjan Beumer en Gijs van Dulken om hun finale Libaro te spelen.
Het begin was voor Gijs die met 2 series van 3 en 1 van 5 een 12 – 2 voorsprong nam. Een ervaren Marjan liet het er niet bij zitten en met series van 3 en 6 kwam hij in de dertiende beurt met 15 – 14 langszij. Het spel golfde op en neer en Gijs nam bij zijn geliefde bandstoten weer de leiding. 22 – 16 na 18 beurten. De helden werden daarna een tikje vermoeid en hadden moeite om te scoren. Na veel vijven en zessen moesten ze er na 28 beurten nog allebei 5 maken. Daarna was het toch Gijs die met beheerste stoten de partij naar zich toetrok en na 33 beurten uit was.
Resultaat: Gijs van Dulken kampioen van het Libaro-toernooi 2025-2026
Vooraf deelde bestuurslid recreantenzaken Engbert Baarslag mee welke recreanten in score omhoog gaan in het nieuwe seizoen.
Daarna reikte hij, met een aantal leuke bijzonderheden over de spelers of het spel, de bijbehorende bekers uit aan de 4 prijswinnaars van het algemeen clubkampioenschap libre en de 2 prijswinnaars van het Libaro toernooi.
Voorzitter Harry Damman sloot een hele mooie avond af. Hij bracht nog even hulde aan Jos van den Hooff als enige officiële scheidsrechter binnen onze vereniging voordat hij zijn dank uitsprak aan de activiteitencommissie, de dames van de catering en aan Ton Ennik, de drijvende kracht achter alle georganiseerde toernooien van het afgelopen jaar.
Opening van de avond door Ton Ennik
Met een prachtige prijzenpot voor de verloting
Handen schudden voor de wedstrijd
De trekstoot voor Libaro
De beide kampioenen Peter Vos en en Gijs van Dulken
De clubkampioen libre Peter Vos ontvangt zijn beker.
De tweede plaats voor Harrie Damman
Ex equo nr. 3 Rut Beumer
Ex equo nr. 3 Lucien Koning
Kampioen LIBARO Gijs van Dulken met goud.
Foto's: Jaap Eversen
Tweede man bij LIBARO Marjan Beumer met zilver
Volop publiek om de sterren aan het werk te zien op de laatste avond van het seizoen
07-04-2026 Geslaagd als biljartarbiter: JOS van den HOOFF
Hierbij feliciteren we JOS VAN DEN HOOFF die afgelopen zaterdag zijn diploma als arbiter heeft behaald na een aantal weken een cursus te hebben gevolgd in Hoogeveen.
Ik vind dat wij als club blij mogen zijn om iemand in ons midden te hebben die voortaan met verstand van zaken belangrijke partijen kan arbitreren.
Dus Jos: Ik hoop dat wij veel van je diensten gebruik mogen maken.
Ton Ennik, wedstrijdleider KNBB
08-02-2026 KNBB - SPELERS IN NIEUW TENUE
Sinds begin februari hebben de competitiespelers van de Pol een nieuw tenue.
Dit is met name te danken aan Peter Vos die zijn zakelijke contacten is afgegaan met de vraag of sponsoring mogelijk was.
Hieraan heeft een 4-tal bedrijven gehoor gegeven, namelijk
Autoservice APS
Hout- en plaathandel Beldman
Wolters recycling (Allen uit Zwolle)
Automotive Buma uit Wijhe
Samen met Ton Ennik is Peter naar Blok borduren in Wezep gegaan waar zij een aantal schitterende overhemden in de kleur kobaltblauw hebben gekocht.
Hiermee kunnen we weer jaren vooruit en onze dank aan de sponsoren is dan ook erg groot.
Op de foto zien jullie het Dag-Team 1 van de Pol dat er duidelijk mee in hun nopjes is.
16-12-2025 Kerstbijeenkomst 2025
( Een uitvoeriger verslag van de bandstootfinale + foto's zijn te vinden onder de button Clubtoernooien - Bandstoten
Dinsdagavond de 16e waren we weer bij elkaar om de eerste helft van het seizoen gezellig af te sluiten. Vanaf 17.30 uur druppelde iedereen binnen en ging rond 18.00 uur met een drankje aan een keurig gedekte tafel zitten.
Na een kort openingswoord van voorzitter Harrie Damman werden we door Jan Lubbers en zijn team verrast met een heerlijk stamppotje en een lekker ijsdessert. Daarna kregen we nog een kopje koffie of thee.
Vervolgens deed Hans Hoogerduijn de loting van het Libaro Toernooi voor de plaatsing van de 30 aangemelde deelnemers in 6 poules.
Daarna konden we ons opmaken voor het klapstuk van de avond, de finale Bandstoten tussen Gijs van Dulken met 21 caramboles en Peter Vos met 30 caramboles. Dit alles onder deskundige leiding van arbiter Jan Wienen met assistentie van schrijver Louis Bisschop.
Op het biljart ontspon zich een heerlijk gevecht tussen de meester( Peter) en de leerling(Gijs). En wat hebben we als publiek kunnen genieten van een klasse partij!
Uiteindelijk wist Peter de partij in 18 beurten uit te maken. In de nabeurt naderde Gijs hem tot op 2 caramboles
Dus is Peter Vos de nieuwe kampioen Bandstoten van de Pol en Gijs een uitstekende tweede.
Na de wedstrijd werden hij en Gijs door onze voorzitter Harrie gehuldigd en kregen beiden een mooie beker.
Daarna had Harrie ook nog enkele prettige mededelingen:
Peter Vos is de boer opgegaan en heeft een aantal sponsors gevonden die nieuwe kleding voor de KNBB-leden sponsoren.
Vrijdag aanstaande worden er nieuwe telkastjes geleverd zoals verzocht door de leden op de Jaarvergadering en morgen kan de Donderdagavond Groep gewoon biljarten.
Na een bedankje aan de activiteitencommissie en Jan Lubbers en zijn team sloot Harrie de bijeenkomst en gingen de meesten tevreden huiswaarts.
Ton
28-08-2025 Nieuwe Schoonmaakinstructie, plaatsing biljarttassen
op 19-09-25 zijn enkele aanvullingen geplaatst
Hallo allemaal,
De lakens zijn weer vernieuwd en ook de banden reageren weer beter maar..... Dit blijft alleen zo als we wat beter schoonmaken.
In samenspraak met de specialist heb ik weer eens alles duidelijk op papier gezet.
Ook zit er een issue bij over biljarttassen.
Lees het alstublieft goed want gericht onderhoud levert langer plezier op.
Ton
Nieuwe Schoonmaakregels Biljarts
De vorige afspraken zijn hiermee vervallen
BELANGRIJK: Doe het volgende voordat je gaat spelen.
De ballen moeten met Aramith Ball Cleaner ingewreven worden.
Doe een klein beetje op de bal, wrijf hem goed in met het doekje waar insmeren op staat.
Laat het geheel even drogen
Daarna wrijf je hem goed uit met het uitpoetsdoekje ( rode letters staan er op). Doe dit ook met de overige ballen.
BELANGRIJK: Doe het volgende nadat je gespeeld hebt. Je weet dan zeker dat al het overtollige krijt direct opgezogen wordt.
Het biljart maak je voortaan alleen maar schoon met de nieuwe STOFZUIGER die in de hoek bij het keuenrek hangt
Je zuigt eerst de banden aan de bovenkant schoon,
dan de binnenkant van de banden in de lengterichting
en daarna zuig je het laken in de breedte zodat je in 1 keer een volledige baan kunt verwerken.
Gebruik geen borstels of doeken !
Het is namelijk gebleken dat met name de banden vettig waren doordat al het krijt erin was gewreven. Daardoor gaven de banden helemaal niks meer af.
Even belangrijk: Blijf a.u.b. met je handen van de banden af. Leg je krijtje alleen op het houten gedeelte.
Opmerking: het laden van de accu wordt geregeld door 1 persoon zodat er overzicht blijft. Op dit ogenblik is dat Engbert Baarslag.
Plaatsing biljarttassen van alle biljarters, zowel van de leden als van onze gasten.
We hebben regels voor horloges, armbanden en dergelijke maar vanmorgen werd ik er door de gastvrouw ( terecht) op gewezen dat er ook een regel is voor de biljarttassen.
Biljarttassen neerleggen op vlonder onder de biljarts, is het daar vol dan op de vensterbanken. Dus niet op tafeltjes of tegen de muur.
Let erop dat de tassen de kabels van de thermostaat niet raken of wegduwen, waardoor die mogelijk wordt uitgeschakeld.
Het ziet er nu weer netjes uit. Hou dat zo. Ton Ennik
29-06-2025 Een overvol seizoen voor de KNBB-teams, inclusief, en dat is nieuw, bekerwedstrijden in het district.
Hallo allemaal,
We zijn op biljart vakantie maar achter de schermen wordt al druk gewerkt aan het nieuwe ( overvolle) seizoen.
Wat staat er te gebeuren?
De 5 KNBB - teams gaan ruim 150 wedstrijden spelen.
De C3 teams beiden 30, De Dagteams respectievelijk 28 en 26 en de C4 tenslotte 24
Daarnaast een nieuwigheidje dit jaar, namelijk een toernooi om de wisselbeker libre van het district waarvoor alle 5 de teams zijn ingeschreven.
In het kort: 70 teams ingeschreven: Een voorronde van 12 teams waarna er 64 overblijven die via een afvalsysteem naar een grote finale werken.
In de voorronde zijn de Dagteams ingeloot die voor 31 augustus moeten spelen:
De Pol D1 gaat naar Dagteam Pomerans 2, De Pol D2 heeft een thuiswedstrijd tegen Ens 3 uit de C4
Spelers krijgen tijdig bericht van hun teamleider hoe en wat.
Vanaf 1 september worden ook de avond teams ingeloot.
Daarnaast gaan Engbert en ik kijken wat er intern nog gespeeld kan worden.
Wordt vervolgd,
Ton
29-03-2025 Clubarbiter: Is dat wat voor jou?
Onlangs werd ik benaderd door een lid dat graag clubarbiter wil worden.
Dat is mogelijk via een cursus van 8 lessen. Daar moeten dan wel meer mensen aan meedoen dus de vraag is: wie zou daar zin in hebben?
Vervolgens kwam een vraag over de kosten, de tijd en de locatie voor de cursus clubarbiter.
De kosten zijn 0 euro, de locatie in overleg en de tijden zijn ofwel overdag of in de avonduren.
Meer informatie of aanmelden kan bij mij
Ton
10-03-2025 Mededelingen aan de leden van BC De Pol betreffende het biljarttenue en de contributies voor het seizoen 2025-2026
Biljarttenue KNBB-spelers voor seizoen 2025-2026.
Het bestuur heeft geconstateerd dat de overhemden met logo die nu 3 jaar door de KNBB-spelers worden gebruikt er in praktisch alle gevallen nog uitstekend uitzien zodat er door het bestuur besloten is deze overhemden nog 1 seizoen langer als tenue van BC De Pol te gebruiken.
Dit houdt ook in dat de spelers de gebruiksvergoeding voor het tenue van € 1,50 per maand in het komende seizoen niet meer hoeven te betalen.
Contributies voor het seizoen 2025-2026.
De contributies van BC De Pol voor het seizoen van 1-07-2025 t/m 30-06-26 zijn reeds in de ledenvergadering van 8-10-2024 vastgesteld.
Omdat dit bij sommige leden mogelijk niet meer helder voor de geest zal staan wordt dit hier nog even duidelijk uiteengezet.
Contributie recreanten:
De basiscontributie, die alle recreanten betalen, blijft het komende seizoen gelijk en bedraagt dus € 3,-- per maand (= € 36,-- per jaar).
Contributie KNBB-spelers:
Buiten de basiscontributie betalen deze spelers een toeslag voor de KNBB-kosten van € 5,-- per maand, dus een totaal bedrag van € 8,-- per maand (= € 96,-- per jaar). Dit is een verhoging van € 1,-- per maand maar aangezien de gebruiksvergoeding voor het tenue wegvalt gaan de kosten per maand zelfs € 0,50 omlaag!
Wie echter ook nog in een 2e KNBB-competitie mee wil gaan biljarten is hiervoor een eenmalige bijdrage verschuldigd van € 24,-- ter dekking van de KNBB-kosten.
Deelname aan de PK wedstrijden is € 6 per inschrijving.
En nog een reminder:
Zoals ook op de website van BC De Pol staat vermeld dient betaling van de contributie in juli, dus bij aanvang van het biljartseizoen, aan te vangen.
17-01-2024 Gedrag bij wedstrijden en toernooien
Hallo allemaal,
Op 12 oktober 2023 heeft onze voorzitter een mail verzonden waarbij het begrip toeschouwer bij wedstrijden onder de loep werd genomen. Met hier en daar een kleine correctie lijken de meesten onder ons op het goede pad.
Maar bij deze wil ik jullie toch even opmerkzaam maken op het sportieve gedrag dat van een speler van de Pol verwacht mag worden.
Tijdens het Libaro zie en hoor ik dingen die onder de categorie onsportief gedrag vallen.
Zo is het echt niet de bedoeling om met handgebaren of mondelinge opmerkingen te laten merken dat je niet zo blij bent met schrijvers die een beetje van de leg zijn.
Toon een beetje respect en vraag via arbiter of wedstrijdleider of de schrijver een beetje bij de les kan blijven. Want vergeet 1 ding niet: Ook die mensen komen gewoon voor hun plezier.
Verder is het ook de bedoeling dat we het spel spelen zoals het bedoeld is en niet door eigen regels te bedenken.
Tenslotte is het ook helemaal niet de bedoeling om elkaar opzettelijk te matsen.
Onderlinge toernooien zijn er om elkaar sportief te bekampen. Als iemand tegen mij speelt ga ik er ook gewoon van uit dat hij/zij zijn best doet om van mij te winnen en omgekeerd.
Ik verwacht dat iedereen zich hier gewoon aan houdt en dat er geen nadere maatregelen getroffen moeten worden.
Tot woensdag,
Ton
15-11-2023 Misschien overbodig maar toch......
Zoals ook op de website duidelijk aangegeven zijn de maandagavond en de woensdagavond oefenavonden voor K.N.B.B. leden.
De laatste tijd krijg ik signalen dat ook sommige recreanten komen oefenen maar dat is dus niet de bedoeling.
Recreanten hebben buiten hun speelgroep genoeg tijd om te oefenen op maandagmorgen, maandagmiddag, dinsdagmiddag, donderdagmorgen en de gehele vrijdag.
Als er op maandagmiddag en/of dinsdagmiddag competitie is dan kan er vanaf 15.30 uur geoefend worden.
Ton Ennik
12-10-2023 Toeschouwer zijn, wat is dat ?
Stukje naar aanleiding van heel wat bijgewoonde wedstrijden als toeschouwer of speler, waarbij je merkt dat er ongemerkt allerlei dingen ingeslopen zijn bij het bekijken van een wedstrijd.
Toeschouwer zijn, wat is dat?
Is dat:
Je teamgenoot aanmoedigen?
Een speler inspireren?
Iemand vooruit helpen met opbouwende opmerkingen achteraf?
Of is dat, al of niet luid uitgesproken
Wordt nooit wat
Over rood natuurlijk
Bal veel te hoog man
Tuurlijk, altijd de moeilijkste bal pakken
Veel te snel
Kan hij die ballen nou nog niet?
Nieuwe bril halen man
Och och och !
Of is dat dit gedrag
Bulderend gelach om een gemiste bal
Al of niet goed bedoelde opmerkingen plaatsen tijdens de wedstrijd
Meewarig je hoofd schudden
Iemand hardop mompelend afkraken die zelfs nog aan het spelen is
Luidruchtig je mening verkondigen terwijl de wedstrijd gaande is
Zodanig bezig zijn dat zelfs een lid van een bezoekende club daar wat van zegt.
Hoezo respect voor je eigen clublid, eigen ploeg en/of de tegenstanders?
Of je je aangesproken voelt of niet:
Laten we voorkomen dat door ons gedrag de aardigheid van het biljarten afgaat bij degene die dit regelmatig overkomt. Het is echt niet jofel om vaak te horen dat je er niets van bakt of dat je toch wel heel erg staat te blunderen.
Ofwel:
Respect voor elkaar
Geen commentaar op spelers en/of de leiding en/of de arbitrage
Waardering laten merken voor zaken die goed gaan
Gaat er wat fout, probeer positief te blijven.
Graag gedaan,
Jan Oelen, voorzitter
Maak jouw eigen website met JouwWeb